مقالات

طرح آزاد سازی واردات خودرو؛ شکسته شدن قیمت ‌های خودروهای وارداتی

ممنوعیت-واردات-خودروهای-خارجی


مدت ها است که طرح آزاد سازی واردات خودرو و شکسته شدن قیمت‌ های خودروهای وارداتی و موضوعات مرتبط با آن در کشور مطرح است. از آنجایی که کشور در واردات خودرو تحریم شده است؛ در نتیجه خودرویی وارد نمی شود و قیمت خودروها خارجی رو به افزایش است. برای آزاد سازی واردات خودرو توجه به چندین شرایط حائز اهمیت است.

بر اساس گزارش خبر گزاری ایرنا: مسئولان و وزیران مربوطه اعلام کرده اند که با موافقت طرح آزاد سازی واردات خودرو، کاهش قیمت های خودروهای وارداتی را شاهد خواهیم بود. این شکسته شدن قیمت ها حدودا 40 تا 80 درصد ادامه خواهد داشت.

طرح-آزادسازی-خودروهای-وارداتی

مقدمه ای درباره این طرح آزادسازی

پس از قضیه برجام و خارج شدن کشور ایالت متحده آمریکا از این طرح، واردات خودرو به سایر کشور ها مخصوصا ایران دچار مشکل شد و به طور کلی این قضیه منتفی شد. به دنبال آن؛ بحث داغ طرح آزاد سازی واردات خودرو و شکسته شدن قیمت های خودروهای وارداتی و ادامه آن در کشور مطرح شد.

برخی از خبرگزاری ها مانند خبرگزاری تجارت نیوز نقل کرده است: که وزارت صمت اعلام کرده است که این موضوع و شروع آن از سوی آمریکا به علت حفظ منابع ارزی در زمان تحریم ها است.

هنگامی که واردات خودرو به ایران ممنوع و بسته شد، کشور شاهد افزایش قیمت بی سابقه خودرو در چندین سال اخیر بوده است. تا جایی که این تحریم ها و ممنوعیت واردات خودرو به ایران ادامه داشته باشد؛ قیمت ها سیر صعودی و افزایشی خواهند داشت.

اما مدتی است که طرح آزاد سازی واردات خودرو و کاهش قیمت های خودروهای وارداتی در کشور مطرح است. در ادامه به جزئیات بیشتری از این موضوع و شرایط آزاد سازی واردات خودرو های خارجی به ایران می پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: بررسی تجهیزات هایما اس 7

خوردوهای-وارداتی

نظر مسئولان کشور درباره موضوع واردات خودروهای خارجی

مسئولان کشور و وزیران صنعت، معدن و تجارت برای آزاد سازی واردات ماشین به ایران تلاش بسیاری کردند و در این راستا موانعی که در این راه وجود داشت را یکی پس از دیگری برطرف کرده اند. یعنی برای واردات خودرو به ایران دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. تقریبا شرایط واردات به زمان قبل از تحریم ها بازگشته است.

همچنین مسئولین اعلام کرده اند که با ورود خودروهای خارجی به داخل ایران قیمت ها نیز شکسته می شود. علت شکسته شدن قیمت ها هم افزایش تعداد خودرو ها است و دیگر محدودیتی در تعداد خودرو های غیر داخلی وجود نخواهد داشت.

  • علت اول نگرانی های آنها، صرف ارز کشور برای واردات خودرو است. از آنجایی که واردات خودرو به داخل کشور، هزینه های زیادی در پی دارد و همچنین خودروهای خارجی قیمت بیشتری دارند؛ پس باید ارز زیادی برای آنها صرف شود.

 

  • نگرانی دوم آنها درباره وارد کردن خودروهای خارجی به ایران، آن است که میزان تولید داخلی کاهش یابد. کاهش تولید داخلی می تواند چرخه بزرگی را به هم بریزد که در نتیجه منجر به کاهش سرمایه و ارز کشور، بیکار شدن نیروی کار، رکود اقتصاد و … می شود.

بیشتر بخوانید: چرا هایما s7 بخریم؟

شرایط مورد نیاز واردات ماشین; در طرح آزاد سازی واردات خودرو

در طرح آزاد سازی واردات خودرو و شکسته شدن قیمت های خودروهای وارداتی و سایر موارد مرتبط با این موضوع، در زمان آزاد سازی و رفع ممنوعیت واردات خودرو شرایطی نیز مطرح است. توجه به این شرایط باید در دستور کار قرار بگیرد و بدون این موارد واردات و ترخیص خودروهای خارجی با مشکل روبرو خواهند شد.

در واقع واردات خودرو تنها برای 4 گروه امکان پذیر می باشد. همچنین این گروه ها باید از صاحبان خودروسازی باشند و نسبت به منابع ارزی تعهدی نداشته باشند.

 

  • دسته اول افرادی و گروهی هستند که خودروساز هستند و می توانند واردات خودرو را انجام دهند. همچنین این افراد خودروساز باید خودرو را به سایر نقاط صادر کنند تا بتوانند در ازای آن، خودرو نیز به کشور وارد کنند. علاوه بر خودروسازان، افرادی که تولید کننده و صادر کننده قطعات خودرو می باشند، در این دسته قرار می گیرند و  می توانند به راحتی در ازای صادر کردن قطعات، خودرو نیز وارد کنند.

 

  • دسته دوم افراد حقیقی هستند که می توانند خودرو وارد کنند و این افراد باید غیر دولتی باشند. این دسته از افراد می توانند نفت را خریداری کنند، آن را صادر کنند و در پایان آن را به فروش برسانند. در نتیجه فروش نفت که ارز به دست می آورند، می توانند واردات خودروهای خارجی به داخل ایران را انجام دهند. در همین دسته افرادی وجود دارند که در خارج از ایران ارز دارند و برای بازپرداخت آن به دولت هیچ تعهد و وظیفه ای ندارند، این افراد نیز می توانند با ارز خود خودرو خریداری کنند و آن را به کشور وارد کنند.

 

  • افرادی که برای وارد کردن خودروهای هیبریدی و در واقع اقتصادی اقدام می کنند؛ هیچ مانعی برای واردات آنها وجود نخواهد داشت. خودروهای هیبریدی و خودروهای دوگانه سوز از عرضه در بورس معاف هستند. همچنین واردات این نوع خودروها در کشور، سازندگان خودرو را برای تولید این خودروهای اقتصادی ترغیب می کند. به همین دلیل است که واردات این دسته از خودرو ها با مانع روبرو نخواهد شد.

 

  • در طرح آزاد سازی واردات خودرو، مسئولان شرط مهم دیگری که برای بازگشایی واردات خودرو اعلام کرده اند؛ این است که نباید با واردات آسیب به تولید داخلی و خودروهای داخلی وارد شود. پس باید در عین حالی که خودروهای خارجی به ایران وارد می شوند؛ تولید داخلی پابرجا و با کیفیت باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت هایما s7 معمولی با پلاس در چیست؟

موانع-برای-طرح-آزاداسازی-خودرو-خارجی

با آزاد سازی واردات خودرو؛ قیمت ها قطعا کاهش پیدا می کند

شکسته شدن قیمت ماشین های وارداتی و خارجی مورد بحث است. اکنون شاهد قیمت های نجومی خودروهای خارجی در بازار ایران می باشیم. به طوریکه این نرخ ها نسبت به قبل از ممنوعیت واردات خودرو چندین برابر شده است و تنها عده ای محدود توانایی خریداری خودروهای وارداتی و خارجی را دارند.

از آنجایی که واردات ممنوع و بسته شده است، در نتیجه تعداد خودروها در کشور کاهش یافته است و برای فروش این تعداد کم خودروهای خارجی باید مبلغ بیشتری در نظر گرفته شود؛ بنابراین افزایش قیمت مورد انتظار است. پس آزاد سازی واردات ماشین، چرخه واردات بیشتر خودروها و در نتیجه کاهش و شکسته شدن قیمت ها را به راه می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *